Islamisk skrivkonst

Med islams utbredning följde den arabiska skriften. Den skrivs liksom hebreiskan från höger till vänster. Vokalerna är oftast inte utsatta. Som kalligrafi och ornamentik är den högt utvecklad. I förislamisk tid användes den mest för inskriptioner.

De äldsta koranerna är skrivna i den 'stela' skriftarten kufi, som är inspirerad av epigrafiken:


Efter hand som det glättade papperet ersatte pergament och papyrus som skriftunderlag utvecklades från 1000-talet den runda och mjuka skriftarten nashk, inom vilken den arabiska kalligrafins utveckling i första hand äger rum:

(Flera exempel här och här.)


I Persien skapades en nationell särart i form av den 'lutande' eller 'upphängda' skriftarten ta'liq, inspirerad av den sassanidiska pehlevi-skriften:

På 1300-talet gavs den en lagbunden utformning i form av nasta'liq-skriften (exempel), vars skönhet framför allt kommer till uttryck då den används för persisk poesi.


På 1600-talet uppfanns i Herat den 'brutna', vilda och svårbegripliga skriftarten schikeste:


... som i den mera ordnade varianten diwani användes i det osmanska riket för diplom och andra urkunder:


Bland andra skriftarter kan nämnas den monumentala thuluth:


... den medeltida kansliskriften taukî:


... den nordafrikanska maghribi som förenar kufins kantiga brytningar med betonade rundningar och där bokstäverna ofta går över i nästa rad:

(Flera exempel här.)


... rihâni, skarp som sabelklingor:


... och den mjuka riq'ah som är den nutida handstilen:



Litteratur: Kühnel, E. Islamische Schriftkunst, Graz 1972
Safadi, Y. H., Islamic calligraphy, London 1978.

Senast uppdaterad: 2014-09-16
Sidredaktör: Göran Bäärnhielm
http://goran.baarnhielm.net/Islam/exhibitframes.htm